söndag 2 december 2012

Chinatown & Manhattan

Efter att fått reda på att tunnelbanan inte var igång idag(det spåret vi skulle åka), så blev det taxi upp till Chinatown. Var ganska mulet och tråkigt väder hela förmiddagen. Tänkte att jag kanske skulle shoppa lite julklappar men nej jag orkade inte söka någon ordentlig butik eftersom man inte förstod vad det stod på skyltarna utanför butikerna.

Här kommer lite bilder från China Town.





Gick till "Golden Unicorn" för att äta. Den mest konstiga matplatsen som jag någonsin har varit till. Servitörer gick omkring med matkärror. Alla möjliga olika kinsesiska maträtter. Allt var färdigt lagt på "tallrikar" när servitörerna gick förbi med sina matkärror, sen fick man välja om man ville ha t.ex. vårrullar så fick man en  tallrik med kanske 2-3 vårrullar, och sen gav servitören en stempel på en lapp som man fick som man sen skulle visa när man skulle betala (dom räknade ihop hur många stämplar man hade och sen skulle man betala enligt det.). 
Kan säga som så, jag tyckte förut att kina restaurangen i Ekenäs hade supergod kinesisk mat, nu smakar det typ ingenting jämfört med det här. 



Sådär såg en matkärra ut och såna där tallrikar fick man.


Fritterade Chicken Feet.


En konstig efterrät, har aldrig smakat på liknande. Vet inte om jag tyckte om den eller inte.


Alla möjliga konstiga maträtter. Smakade på friterade kyckling(höna) "fötter" (chicken feet). Det var kycklingens fötter (inte det där själva benet som man oftast brukar äta) som inte har något kött på sig allt. Smakade lite på en men sen fy f*n ush nej tack inte i min smak ALLS, aldrig mera. Men nu har jag iaf smakat på något annorlunda ;-)







Bilder från självaste Manhattan.

En liten skymt av Brooklyn Bridge ser man.

Ett litet höghus. 



Lite normalare hus som man kanske kan se i Finland.


En liten kör. Dom sjöng helt sjukt bra!!!!!


En gammal "fish market". Nuförtiden finns där kafeterior.



Brooklyn i bakgrunden.

En liten "marknad".

Ni vet inte hur överlycklig jag blev då jag såg den här skylten på marknaden. Efter att i 7veckor bara ätit vitt bröd så hittade jag FINSKT BRÖD i USA!!!! Jo såklart köpte jag!


Lemonader.
Ser helt öde ut överallt efter Sandy stormen. Vägarbeten överallt och avstängda vägar och butiker och kafeterior är stängda pga. vattenskador.


Gick hela vägen från China Town hem! Har väldigt sjukt i benen nu och kommer säkert att ha ännu sjukare imorgon. Men älskar Manhattan, skulle kunna flytta dit, det är en så fin stad!
Förstod nu först hur nära Manhattan jag egentligen bor.. Bor ju jätte nära Brooklyn Bridge, eller nja kanske 15km men det känns väldigt nära eftersom alla vägar går helt rakt. Och den vägen som jag bor vid går rakt till Brooklyn Bridge om man går längs den så långt man kommer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar